MUTIARA KATA:

"Jangan memandang ke bawah (untuk mengetahui kekuatan tanah yang dipijak) sebelum memulakan langkah. Hanya mereka yang menetapkan pandangan mereka ke arah horizon yang jauh dihadapan sahaja yang akan menemui jalan sebenar"

You follow me..I follow u back... ADIL KAN!!!!

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 21 Ogos 2014

♥♥Cetite kite♥♥(1)

#Episod 1#
♡♥♡♥♡♥
Damira mengerling ke luar tingkat bilik hostelnya saat telinga menangkap bunyi derungan kuat dari kereta. Dia dah sampai. bisik hati kecilnya sndirian. Buku di tangan di tutup dan dgn pntas di bikas bangun. Tas tangan di capai berserta satu fail berwarna hitam. Fail itu amat penting kerana semua modul tugasan dia di kolej ada di dalamnya. Kalau hilang mmg cri nahaslah. mahu kena ulang balik sem lepas. org lain lulus dia plak kna sambung lagi.

senyuman lebar di hadiahkan pada pemilik kereta proton iswara berwarna biru muda itu. bila senyuman terbalas terus punggung di labuhkan pada kerusi bsblahan pemandu.
     "why  girl girl abg hari ni nmpak comel dari semalam" puji Heydar sambil mcuit pipi gebu milik teman wanitanya.Damira menepis.
     " dh berapa kali Ami ckp y Ami tak suka abang buat cubit pipi Ami" tgas Damira. dia pling pntang org cubit pipi gebu dia. pandang di alih ke luar tingkap sambil berpeluh tubuh.
     " Okey2. abg mntak maaf. tuk kali ke
 seribu abg mntak maaf" mohon Heydar sambil mengankat tangan seperti pjenayah yg di tangkap polis.
Damira lngsung tidak perduli apa y teman lelakinya itu katakan.matanya ralik melihat seorng lelaki bermotosikal Ex5 dream yang brhenti di depan pagar hostelnya. siapa pula ni.tak prnah nmpak pun selama ini. dia cuba lihat wajah itu namun ia di tutpi dgn cermin topi keledar. saat kereta yg di naikinya berjalan menyusur jalan raya.kelibat lelaki brmotosikal itu kian hilang. siapa org tadi ek? pencuri ke?


#Episod 2#
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
 Selesai kuliah Damira terus bergegas balik ke hostel tanpa menunggu Heydar seperti biasa. Ketika dia melepasi pintu kuliah tadi. bnyak kali juga dia dengar Heydar memanggil namanya namun dia buat tak endah sahaja. jantungnya kian laju bila satu pun panggilan ke hostelnya tidak di jawab. kemana kawan2 serumahnya pergi? selalunya tidak pernah panggilan dri dia tak dijawab. bila ingat tentang lelaki yg berada di depan rumahnya tadi semakin takut pula dia rasa. biasalah kalau hostel brada di luar kawasan kolej. bahaya di mana2 sahaja.
kali ini dia balik menggunakan perkhidmatan bas shaja.rasanya lebih cepat dia sampai dari menumpang Heydar. kalau balik dgn lelaki itu ada sahaja tmpat yang ingin di singgah. merugikan wktu sahaja.
sebaik shja tiba di depan hostel dia menolak perlahan pintu pagar. air liur di telan beberapa kali. kalau dlm tv msti dh blaku pembunuhan dalam rumah.semua mayat brgelimpangan. last2 cerita aku dn hero shaja y slmat..hahaha...
smpt lagi dia bkhyal.  pintu di ketuk dn salam di beri. x ada y jawab. mana pergi semua org.
dgn lafaz bismillah. kepala di jenguk masuk terlebih dahulu untuk pastikan semuanya selamat.
sepi... itu yg dia rasa ketika ini. tak pernah2 rumah sesepi ini. pelik pula bila semua org tiada sedangkan waktu kelas lain2....
     "sarah! Aina! Najwa!" jerit Damira agak kuat. itulah rakan sebiliknya dn tidak rakan sekelas. pintu bilik yang dia diami bersama 3 orng rakannya di kuak dri luar... tiba-tiba...
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Cetite kite
#Episod 3# peace
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
     "surprise!!!"
Damira berganjak ke belakang. jantung yang seperti tercabut. kalau ada sakit jantung mmg dah lama  dia pergi dulu.di tangan Najwa kelihatan satu biji kek yang tertulis 'Selamat tua Damira' di atasnya.
     "selamat hari lahir y ke 21 thun!" ucap ,Najwa dan sarah serentak dn di ikuti rakan serumahnya yang lain.
     "korang memang jahat! sakit jantung aku tahu tak!" runggut D amira namun dia masih mampu mengukir senyuman. gembiranya bila ada orang ingat hari lahir kita.tapi dia tetap berasa sedih kerana Heydar langsung tidak ingat hari lahir dia. sepatutnya lelaki itu yang terlebih dahulu mengucapkannya sblm org lain. Aina terus memeluk bahu Damira dan menariknya msuk ke dlm bilik.majlisnya di dlm bkn di luar.
kelihatan sebuah meja yang penuh dgn makanan berada di ats meja. ini semua pasti kerja Najwa kerana tahun lepas pun gadis itu juga memberinya kejutan sebegitu. thanks Naj sebab selalu ingat hari lahir aku.
bila semua orng mula menyanyi lagu hari lahir kesunyian kian luput. meriah sungguh majlis itu walaupun hanya di lakukan dalam bilik. banyak juga dia dapat hadiah dari rakan2 serumah dn sebiliknya.
deringan telefon membawa Damira jauh sedikit dari orang lain. dia memilih tempat di tepi tingkap. langsir di selak sedikit. senyuman lebar di berikan saat melihat nama yang tertera di skrin.
    "hello papa!" ceria nada suara Damira ketika ini. inilah panggilan y di tunggu setiap thun. panggilan dari ayah yang tersayang. dia memang lebih rapat dengan papa berbanding dgn mama nya. namun dia syg kedua2 nya sekali. rindu mula bertandang di hati. sudah hampir 2 tah un tidak berjumpa kerana mereka berdua tinggal di united kingdom. bnyak kali juga dia di ajak untuk tinggal di sana. namun dia menolak mentah2. dia lebih seronok tinggal di negara sendiri berbanding di negara org. lagipun datuk dan nenekny sudah tua,lebih baik dia jaga dua insan yang smkin di mamah usia itu. nak harapkan abangnya, lelaki itu terlalu sibuk dan sering kali ke luar kota atas urusan kerja.
     "Anak papa dah makin besar skrng ni. bila nk dtng jumpa papa?"
Damira tersengeh sendirian. pergi sana? taknaklah aku. bukan best pun duk sana. dh lah sejuk. aku tak suka sejuk!!!
     "papa lah dtg jumpa anak papa y comel ni. Ami rindu papa dgn mama..."Hampir menitis air mata Damira ketika ini. cepat2 dia sekat air mata dari jatuh.
     " papa pun rindukan Ami juga. Ami satu2 nya anak perempuan y papa ada. okey macam ni, Ami nak minta hadiah apa tahun ni dari papa?"
     " Ami tak fikir lagi nk hadiah apa. nantilah Ami fikir."beritahu Damira. thun ni dia blm fikir nk apa lagi.thun lpas dia minta kereta thn ni nk minta bank kot. senang sikit nk cucuk duit. hehehe...
klau cerita soal kereta , heydar punya kerjalah. x benarkan dia bawa kereta ke kolej. bkn sb sayangkan nyawa tapi sb nak dtg jemput tiap2 hari. maklumlah kalau belajar pun satu kelas.
     " nanti kalau papa ada masa papa blik sana. okeylah nanti papa call lagi. papa ada hal sikit. bye sayang..."
talian di matikan bgitu shja. Damira menjuihkan bibirnya. selalu mcm tu. sibuk memanjang. kalau ada masa nak balik? bilalah papa tu ada masa. dah bnyak kali dia dgr ayat tu. bosan!!!!
     " kanapa Ami?" soal Najwa sambil menepuk bahu rakannya. dari raut wajah Damira dia thu y gadis itu sedang di timpa masalah. bila Damira mengelengkan kepala dia malas nk tnya lebih2.
mata Damira mencari kelibat seseorang.  dia rasa sekarang ini kekurangan sesuatu. Aina? mana gadis tu? tak nak sambut hari lhir aku ke?
     "Naj, mana Aina?"soal Damira ingin thu. secawan jus oren dia capai dan sekeping keropok di suap ke mulut sebelm mgambil tmpt di sebelah Najwa yg mula duduk di kerusi. yg lain sibuk menjamu selera.
     "lupa nk bagthu. ptng tadi abg dia dtg jemput.katanya ada hal penting." beritahu ,Najwa.
Damira mengerutkan dahinya.
     " abg dia dtng jmput dgn EX5 dream ek?"
najwa mengganguk. Damira mula salah anggap.lelaki y dia tngok ptng tadi rupa2 nya abg kepada Aina. itulah suka sgt fikir y bkn2. adoi!!
-
tot...tot..
-
deringan telefon damira mula kdengaran tanda satu pesanan ringkas masuk. cepat2 dia membukanya. kalau itu psanan ringkas dari heydar, dia akan melompat keriangan. selalunya lelaki itu akan mengucapkannya selepas tiga hari. itupun dia y pringatkan.
-
JUMPA AKU DEKAT BELAKANG HOSTEL MAWAR 4. ADA PERKARA YANG KAU HARUS TENGOK. NOW!!!
-
damira megerutkan dahinya. sape pula y msj aku ni. nombor telefon pun langsung x di kenali. jumpa kat hostel mawar 4? aku skrng tinggal dekat hostel mawar 1 maknanya selang dua rumah je. Apa y aku kena tengok?
bermacam2 sangkaan keluar di benak fikiran. tak boleh jadi ni. pantas tangan Najwa di tarik.
     "Naj,teman aku kejap...
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Cetite Kite
#Episod 4# peace u.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
     "kita nak prgi mana ni Ami? kek pun kau tak mkn lagi" runggut Najwa bila tngannya di tarik keluar dari rumah. laju btul langkah Damira ketika ini. org tegur pun buat tak layan je. lagi hairan dia bila di tarik menuju ke arah hostel mawar 4. nak buat apa pergi hostel y mmg dri dulu lgi dia x suka. boleh di katakan peljar y duduk di hostel mawar 4 itu budak2 hot yang gatal melebihi org lain. ramai budak2 kolej bnci dgn bdak hostel tu. dasar getik!
 Damira menghentikan langkah saat melihat kereta proton iswara brwarna biru muda berada di depan pagar hostel. kereta Heydar? dia buat apa dekat hostel minah2 gedik ni? bisik hti kecilnya.
     " kereta heydar kan?" soal Najwa sambil menunjuk ke arah kereta y berada di luar pagar hostel. Damira mengangguk sahaja. siapa tak kenal kereta anak dato'Imran. satu kolej kenal. nasib baik heydar pakai kereta murah.kalau pkai kreta mahal berderetlah minah2 dtg menghimpit. kereta proto iswara pun dh ada y cuba try. untunglah aku y dpt tnpa perlu mgurat. heydar y dtg mgurat dulu, aku apa lagi. on jelah...
kedengaran bunyi pintu di buka. Damira bersedia melihat siapa y akan kluar dari pintu itu.
bulat matanya bila mrlihat heydar keluar seiringan dgn seorng prempuan y dari dulu lagi dia bnci. itulah ex-girlfriend heydar dulu.
Heydar tersentak bila pagar di buka, Damira sudah berdiri tegak di depan pintu pagar.
     "Ami!"
Damira merenung teman lelakinya. di tarik nafas dlm2 lalu di lepaskan perlahan-lahan. heydar berada di dalam rumah perempuan? mereka berdua ni buat apa dekat dalam? perbqgai persoalan timbul di mindanya.Najwa mula berganjak ke belakang. alamak! boom nak meletup!
     "Ami sebenarnya..."
belum sempat heydar menghabiskan ayatnya,Damira terlebih dahulu memotongnya.
     "Ini ke hadiah hari lahir untuk Ami?" Sindir Damira.
     " Birthday Ami. hari ni birthday Ami?" Heydar mula rasa bersalah. selama tiga tahun dia menjalinkan hubungan dengan Damira mmg tidak prnh dia ingt tarikh lahir gadis itu. habislah aku!
     "dulu Ami selalu maafkan bila heydar lupa hari lahir Ami tapi baru sekrng Ami thu knpa Heydar sering lupa tarikh tu. terima kasih untuk hadiah ni" Damira tidak mampu menahan dirinya lgi. kalau heydar dgn org lain dia boleh trima tapi kalau dgn Qistina. dia mmg tak boleh. dia bnci gadis itu sejak dri dulu lgi. gadis itulah y myebarkan cerita tentang dia pada budak2 kolej. dia di tuduh perampas. itu dia boleh terima lagi, yg pling sakit hatinya bila Qistina tuduh dia anak luar nikah di sebabkan dia tinggal dgn datuk dan nenek. perempuan tu mmg gila tahap dewa. seminggu dia di gantung kolej gara2 bertumbuk dgn qistina. dendamnya sampai skrng belum padam lagi.
 sudh bnyk kali dia ingtkan heydar supay tidak berhubung lgi dgn qistina, namun lelaki itu telah melanggar janji. tujuan apa heydar masuk ke dlm hostel qistina? kalau nk minta tolong, dh x ada org lain ke y nk tolong qistina tu. qistina bknnya x ada kawan lain. siapa x nk tolong prempuan hot mcm qistina tu. berderet lelaki di luar sana ingin mbantu. tapi kenapa heydar?
     "Damira!!!" Jerit heydar sambil berlari mengejar teman wanitanya. Najwa terpingga-pingga bila dia di tinggalkan brsama dgn perempuan gedik. sakit hatinya bila qistina boleh pula ketawa melihat pasangan kekasih itu bergaduh. ini semua pasti kerja kau qistina! Dasar hati busuk!  aku rasa hati kau ni kalau basuh dlm sungai,mahu keroh air. silap hari bulan terapung ikan2 bunuh diri sb tak sanggup duduk dlm air y di cemari dengan hasad dengki. pantas kaki di atur menuju ke hostelnya semula dn meninggalkan perempuan langsuir itu bgitu sahaja.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Cetite Kite
#Episod 5#peace :D
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
    "Ami! please dengar penjelasan abang!" heydar myambar tangan teman wanitanya. dia tidak akan lpskan gadis itu selagi semuanya blm slesai.
Damira meyentap kuat tangannya minta di lepaskan. langkah di henti namun dia langsung tidak memandang wajah lelaki di sebelahnya.
Heydar mengerling ke arah tingkap hostel milik teman wanitanya. ramai btul mata yang mengintai melaluinya apatah lagi bila Najwa mula masuk ke dlm rumah. psti satu rumah akan tahu apa yang brlaku tadi.
     " kita bercakap kat tempat lain" minta heydar. tak psal2 bgi drama percuma dkt org lain.
     " kenapa?dekat sini tak boleh nak jelaskan?ke tkut qistina dengar?" sindir Damira. jelingan tajam di berikan.
     " Ami please... ini semua salah faham."
     " Salah faham benda? dh terang2 awak keluar dri rumah prempuan tak guna tu, nak jelaskan apa lagi?" sergah Damira sedikit kuat.
     " abang dengan qistina tak ada apa2 hubungan. abang cuma..."
     "cuma apa? cuma nk tolong? dahlah! Ami dh penat dgn smua ni. qistina!qistina!qistina!  knpa perempuan tu tak pernah lenyap dlm perhubungan kita! dri mula kita couple smpai skrng hubungan kita tak prnah lepas dri qistina! Ami atau qistina sebenarnya kekasih heydar?" tengking Damira.  dia sudah penat dgn semua ni. qistina selalu mggangu phubungan nya dgn heydar.
     " Heydar cintakan Ami. Qistina tak ada apa2 mkna pada Heydar. " rintih heydar dgn hrapan gadis itu akan berlembut hati. dia ada sebab kenapa di berjumpa dgn qistina tadi. kalau bukan kerana qistina meminta dia membaiki paip air, mmg dia tak akan masuk ke rumah tu.mmg silap dia kerana bgitu mudah mbantu tanpa memikirkan akibatnya. lagi brsalah dia rasa bila hari penting sebegitu dia tidak ingt.
     " cinta tak cukup untuk teruskan hdup pada masa hadapan. Ami perlukan ketenangan. selama kita bercinta jiwa Ami tak pernah tenang. macam2 fitnah meggangu hubungan kita. Ami dah tak tahan lagi.lebih baik..."blm smpt Damira mhabiskan ayatnya, Heydar terus myampuk masuk.
     " Ami jangan ckp y Ami nak tinggalkan heydar"
 Damira berdiam diri.
Heydar meraih lengan teman wanitanya.
     "Ami...please. jgn mcm ni. Ami tahu kan y abg sygkan Ami sangat2. dh bnyk dugaan kita tempuh brsama. tak kan semudah tu Ami nak mengalah di sebabkan hal temeh mcm ni."rayu heydar. Damira tergelak kecil.
     " temeh awak ckp? di sebabkan qistina, saya di tuduh perampas.  lagi sakit hati  bila satu kolej mgata saya anak luar nikah. kita di tuduh bercium lagi. awak ingt sy tak ada perasaan ke selama ni. saya telan je tuduhan tu sbb saya sygkan awak. cukuplah heydar.kita putus" jelas Damira.  dia sudh tidk thn dgn smua ini. pergilah jika qistina y awk mahu. pgangan tgn Heydar trus di leraikan dn lgkah di atur masuk ke perkarangan hostel.
     " Ami! awak tak boleh bt mcm ni pada abang! Abg tak kan lepaskan Ami!: jerit heydar kuat melalui celahan pagar besi. tidak smudh itu dia lepaskan gadis y dia syg.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Cetite kite
#Episod 6# peace oxox
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Selesai mbuat pmbyaran di kaunter kedai serbaneka 7Eleven, mata Damira terpandang seorng wanita bgitu laju melintas di hadapan kedai. bila baki di pulangkan padanya trus di berlari keluar dri kedai sambil membawa stu beg plastik yg brisi satu botol air mineral dan dua keping coklat. ke kiri dn ke kanan kepalanya berpusing mncri kelibat gadis tadi. bila apa y dri brada tidak jauh drinya. pantas di mengejar dri blkang. ke mana Aina nak pergi? soalnya sndirian. sudh hampir sminggu gadis itu tidak balik ke hostel. kelas pun tak pergi. kali ini dia akan siasat apa y Aini sembunyikan sebenarnya.
senyap langkah y di atur agar gadis itu tidk myedari kehdirannya. bila dia melihat Aina masuk ke kawasan setinggan,dia pelik. buat apa Aina masuk ke perkampungan ni. bukan ke rumah Aina di kawasan perumahan kos rendah.
habis kotor kasut yg dia pkai bila lopak air y btakung di pijaknya. dh mmg tak ada laluan lain. terpaksalah dia masuk juga ke dlam lopak itu. bila Aini masuk ke satu lorong, Damira kehilangan jejak. Aini trus hlang bgitu. puas dia mcari , namun tidak juga dia temui. kepenatan mula terasa. rasanya lebih baik dia balik ke rumah dripada mcri bnda y blm pasti di temui. lgipun setinggan itu agak besar dn myukarkan pencrian.
ketika baru shja dia memusingkan tubuhnya ke belakang,kepalanya trhantuk pada sesuatu. bila dia mendongak ternyata kepalanya trhantuk seseorng. trus di berganjak ke belakang. tak sangka ada juga lelaki hensem kat setinggan ni.
     " Dari tadi lagi saya perhatikan awak, awak cari apa sebenarnya?"
soal lelaki itu. Damira menelan air liur. dia perhatikan aku ke?
     "saya..." tketar ketar suara Damira saat brbicara.
     " saya rasa awak bkn org sini kan? jarang org luar masuk sini tanpa sebab tertentu. awak pegintip syarikat bangang tu kan?"
tersentak Damira bila dia di tuduh sebgitu. pegintip? muka aku ni ada mcm pgintip ke? dahinya mula brkerut.
     " syarikat bangang? apa awak ckp ni. saya tak faham." soal Damira.  apalah... nama syarikat pun pelik. aku dtg sini sb Aina bkn sb lain. jgn suka2 tuduh aku mcm2.
     "awak org dri syarikat yg nak rubohkan setinggan ni kan?awak jgn nk bdalih lagi. org mcm awak ni mmg tak boleh di percayai"
menyirap darah Damira bila dia di tuduh sbgitu. ini dh lebih! mmg nk cri gduh ni.
     "Saya tak tahu awak ni sape dan kenapa awak myibuk pasal saya. saya tak ada masa nak mngintip org lah! saya datang sini sb saya cari kawan saya bkn nak rubohkan setinggan ni. saya cari Aina! kawan saya!  ada faham!" tengking Damira sebelum memulakan langkah. tak betah dia berlama di situ. gila pnya org. aku tak kacau dia, sibuk je nak kcau aku. tak guna!!!
     "Awak cari Aina Imani?"
Damira mhentikan langkah namun dia tidak berpaling ke belakang.
     " Saya boleh bawa awak jumpa Aina kalau awak nak. saya tahu dia ada dkt mana skrng ni"
sambung lelaki itu lagi. Damira tersenyum sumbing. tadi bkn main tuduh aku mcm2. last2 nk tolong. trus tubuh di pusing ke blkang.
     " tak smudah itu saya prcayakan awak. entah2 awak nak kianat saya. siapa tahu kan" sindir Damira.
     " saya abang Aina..."
bulat mata Damira bila mdngarnya
 abang Aina? kenapa lbh hensem dri heydar? kenapa slama ni aku tak tahu y Aina ada abang y kacak cuma selekeh sikit.
     " Tak percaya..." balas Damira sedikit angkuh.
     " Suka hatilah nak prcaya ke tidak."
Damira mgetap bibir bila lelaki itu mula berlalu pergi. kalau tak ikut aku jga y stress sb asyik fikir tntang Aina. kalau ikut pula, kan tak pasal2 knal rogol pula. alamak macam mana ni?
     " encik! tunggu...
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°


Cetite Kite
#Episod 7# peace xoxo
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
     " Encik nak bawa saya pergi mana ni?" soal Damira sambil mengikut dari belakang. sudah beberapa buah rumah setinggan dia lepasi tetapi masih tidak sampai2 jgak. tak kan Aina tinggal dekat area ni. selama dia berkawan dgn gadis itu tidak pernah pula dia tahu yg Aina tinggal di kawasan setinggan. dia bkan hina org y tinggal di tmpat sbgitu ttapi dia tdk suka d tipu. untuk apa Aina menipu kalau btl gdis itu tingga di sini?
     " tolong skit. saya tak bawa awak tapi awk y ikut saya. tak payah ber encik2 dgn saya. panggil saya Dani."
merah padam muka Damira bila Dani berkata bgitu. saja nak kenakan aku. tak guna betul.
     " masuklah..."
Damira terpingga bila dia di arah masuk ke dalam sebuah rumah. masuk? tak nak aku. muka hensem pun bukn bleh prcaya.
     " awak ingat saya nak buat  bnda buruk pada awk ke?   Aina ada dekat dalam.mak saya pun ada." jlas Dani. dia tahu y gadis itu msih sangsi dgnnya. nak tak nak Damira akur juga. dgn lafaz bismillah dia melangkah masuk. sedih sungguh dia lihat ruang tamu yang bgitu sempit sekali. kalau di bandingkan dgn bilik tidurnya, tiga kali lebih kecil. hanya terdapat satu tv yg bsaiz 19 inci dan satu meja kecil sahaja. di hujung ruang itu kelihatan seorang lelaki terbaring di atas tilam yg bgitu usang sekali. dia cri kelibat Aina mahupun org lain,namun tidak kelihatan.
     " Aina!" pnggil Dani.
     " Ya, kejap!"
kedengaran suara dari ruang lain. Damira thu ruang itu pasti ruang dapur. tersentak Aina sebaik shaj tiba di ruang tamu. Damira? mcm mna dia boleh ada dekat sini?
     " mak mana?" soal Dani pd adiknya.
     " dapur" ringkas jawapan Aina. dia masih terkejut dgn khadiran kawannya itu. Dani trus melangkah pergi. rasanya dia tidak di perlukan di situ. Aina trus mnarik tgn Damira keluar dari rumah dan melabuhkan punggung di pangkin depan. dia tidak mahu mggangu tidur lelaki tua yg sedang lena.
     " mcm mna Ami boleh sampai sini?" soal Aina hairan.
     "  mcm mna Ami sampai sini, itu tak penting.  sekarng ni kenapa Aina tak pergi kelas? semua org risuakan Aina. Aina hilang mcm tu je.langsung tak contact Ami. kata kawan tapi Aina ketepikan Ami."soal Damira.  Aina menunduk.
     " Aina nk bhenti belajar..."
Damira membulatkan mata.
     " Apa? berhenti? Aina ada satu sem je lagi nak hbis. kenapa nak berhenti pula? Apa yang berlaku ni sampai Aina nak berhenti belajar?" terkejut Damira dgn keputusan rakannya itu. rugilah belajar selama ini kalau berhenti.di gengam tangan Aina.
     " Apa yang berlaku sebenrnya? Aina kata y Aina tinggal di kawasan perumahan kos rendah dan bukannya setinggan. kenapa Aina tipu Ami?" Damira mula ingin mencungkil rahsia.
     " Aina tak tipu. Aina mmg tinggal dekat sana. ni bukan rumah Aina." jelas Aina. Damira semakin keliru. apa y sbenarnya y berlaku ni?
     " Habis ni rumah siapa? lelaki y tido dekat dalam tu siapa?"
     " ibu dgn ayah Aina dah tak ada. mereka terlibat dlm kemalangan seminggu y lpas. org y Aina nampak dkt dlm tu ayah saudara Aina. Dia sakit tenat..." cerita Aina bersama lelehan air mata. bermacam macam dugaan dia terpaksa tempuh. nasb baik dia masih ada ibu dan bapa saudara y boleh mmberinya kasih syg.  sebab itulah dia jadikan mereka berdua itu sebagai ibu dan ayah angkt dia. lagipun perkhawinan mereka berdua tidak dikurniakan zuriat.
Damira tersentuh mdengar apa y Aina jelaskan padanya. tak sangka di sebalik ke mewahannga. ada y merana.
     " ayah saudara Aina sakit apa?" Soal Damira ingin tahu.
     " kanser usus. sepatutnya  sudah lama ayah di bedah tapi kos pembedahan mahal sgt. kami tak mampu na tangung. Aina cadang,lpas semua urusan pembahagian pusaka arwah ibubapa Aina. kami nak jual rumah y kami tinggal skrang. duit tu boleh bt kos pembedahan." cerita Aina lagi.
     " habis kalau rumah tu di jual. aina dgn abang aina nak tinggal mana?"
     " tinggal setinggan nilah. nak tinggal mana lagi"
Damira mengelengkan kepala. sepatutnya Aina mbawa mereka berdua keluar dari setinggan dan bukannya menambah ahli setinggan lagi.
     " Ami tak nak Aina berhenti belajar. Ami tolong ya?" pelawa Damira beria. Aina mengelengkan kepala. dia segan menerima bantuan org lain.
     " tak apalah. Ami tak nak Aina tinggl sini. Soal kos pembedahan tu Ain tak payah risau. y pnting skrng ni Aina bawa ayah dan ibu saudara Aina tinggal dekat rumah Aina. sana lebih selesa dari tempat ni. lagipun kita tak tahu bila setinggan ni akan di robohkan. bila org nk bt pembinaan nanti. pasti mereka akan halau semua penduduk sini. masa tu Aina juga y susah, kan?"  cadang Damira beria. soal duit langsung tak jadi masalah padanya. y penting skrng ni, dia nak Aina habis kan kuliah. itu shaja. Aina mgukir senyuman. beruntung sungguh dia mempunyai kawan seperti Damira.  gadis itu sungguh baik sekali. .
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
# sambungan episod7#
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°.
     " Tapi kan, abg Aina hensem..." bisik Damira sambil tergelak kecil.
     " Amboi2. heydar nak campak mana?" Balas Aina dgn tawa. ramai btul y mmuji abangnya slama ni. hensem sgt ke? aku tngok biasa je. Damira menunduk.
     " Dah seminggu Ami putus dgn heydar..."
Aina tgamam seketika. pasangan paling hot kat kolej dah putus? makin seronoklah qistina bila mereka bdua sudh terlerai.
     " But, why?" soal Aina ingin tahu.
     "Panjang ceritanya. nanti nantilah Ami cerita." Damira malas nk bcerite tntang heydar ketika ini. skrng ni dia lebih tenang berbanding dulu.
     " Ami tunggu kejap, Aina buatkan air tuk Ami" Aina trus bngun dri duduk dan kembali masuk ke dlam rumah bila rakannya mengangguk. Damira trus menelefon papa nya y berad di luar negara.
     " papa, Ami dah fikir hadiah apa y Ami nak semperna birthday Ami." Beritahu Damira di corong telefon.
     " Dah seminggu baru dapat idea nak minta apa. macam2lah anak papa ni"
     " Papa akan bagi apa shja y Ami mintak kan?" Damira inginka  kepastian walaupun dia tahu lelaki itu tidak akan menolak setiap permintaan drinya.
     " why not asal jgn mnta y bkn2. kalau nk bulan dan bintang mmg papa tak boleh beri pada Ami."
kedengaran gelak tawa papa di talian.
     " Ami nak.....
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Cetite kite
#Episod 8# peace XOXO
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
     " Ami! please. jgn buat abang mcm ni?" rayu Heydar. tngan Damira di raih sbaik shaja gadis itu melepasi pintu bilik kuliah. sudh hmpir sminggu dia memujuk namun langsung tidak bhasil. keras sungguh hati Damira untuk memaafkn dirinya.
Damira mrentap kuat tangan Heydar. nak memujuk aku tapi Qistina mgikut dri blkang. perempuan gila.
     " Bie...jom tman I makan..."Qistina meraih lengan heydar. dia tak akan biarkan mereka berdua berbaik smula. bkn senang nk pisahkan mereka jadi tidk semudah itu dia biarkan mereka berbaik smula.
     " Qis! tolong jgn follow I!" Marah Heydar. tangan qistina di leraikan. rimas betul dia dgn perempuan itu. tak hbis nk mganggu dia. di mana ada dia adalah qistina.
     "Bie? " Damira tergelak sinis.
     " abg dgn qis tak ada apa2 hbungan." jelas heydar.
     " tak ada apa2 hubungan? sudhlah. sama ada heydar ada hbungan atau tidak dgn qistina. Ami dh tk perduli. please jgn ganggu Ami lagi." marah Damira.
     " sayang...jomlah" rayu qistina dlm kemanjaan. di tarik2 lengan heydar agar blalu pergi dri situ.
pang!
qistina terjelopok di lantai.tergaman Damira bila tiba2 heydar menampar pipi qistina. buat pertama kali dia lihat qistina di malukan. semua org ya berada di sekitar itu mula menumpukan perhatian pada qistina.
     " hey perempuan! aku dh rimas dgn kau!  di sebabkan kau Ami tinggalkan aku!puas hati kau sekarang!" tengking heydar. Damira menelan air liur. tak prnah dia lihat heydar smarah itu. bila mliht qistina langsung tidk bngun dia terus mbantu.
     " seronok bila di malukan depan org ramai? mcm tulah aku rasa bila kau malukan aku slama ni" bisik Damira di tlinga qistina saat dia mbantu qistina untuk bngun.  terus gadis itu menepis tngan dia dri trus mbntu. sakit hatilah tu.
     " berani you tampar I sb perempuan ni" marah qistina bila dia sudh mula berdiri.
     " kenapa aku tak boleh tmpar kau? kau siapa kalau nk di bandingkab dgn Ami?"blas Heydar keras.
     " Sudah! kalau korng nak bgaduh sgt pergi tmpat lain. ini kolej. tmpt bljr bkn tmpt bgaduh." Damira terus mgangkat kaki dri situ.
     " Ami!" panggil heydar. Damira memusingkan tubuhnya ke belakang.
     " please. ..jgn ikut Ami" Damira mbri amaran. heydar mhntikan lngkah. nmpaknya dia msih blm bjya mmujuk gadis itu. dia hnya mmpu mlihat kelibat Damira semakin hilang dri pndangan matanya. bila dia pusing ke belakang ternyata qistina juga sudah tiada. cpt btul gadis itu mhilangkn diri. keluhan di lepaskan. maafkan abang sb kecewakan Ami.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Cetite kite
#Episod 9# peace XOXO
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
     "Ami!"
Damira smkin mpcepatkn lngkah bila namanya di laung dri jauh. jgn hrap nk pujuk aku balik.  hdup aku skrang ckup tenang tnpa gangguan dri siapa2 pun dn dia tdk akn sesekali mletakkn drinya di kwasan bhaya lgi. mmg tdk dinafikn y dia msih sygkn heydar ttapi syg tdk cukup untuknya. cra terbaik untuk pulihkn keadaan adalh mninggalkn heydar.  dia prcaya pda jodoh. klau ada, adalh...
     "Ami! tunggu aku lah!"
Damira mghentikan lngkah. itu bkn suara heydar.  terus dia pusing ke belakang. tercunggak2 Aina mengejarnya dri blakang. dia sangka heydar tadi. sebab itulah dia tidak menghntikan langkah.
     "dri tadi lagi aku panggil. bukan main laju kau jalan. dh habis kelas ke?" soal Aina ingin thu. selesai shaja kelasnya tadi trus dia berlari ke kelas Damira, namun gadis itu terlebih dhulu keluar kuliah sblumnya. Damira mgangguk shaja.
    " Dengar cerite qistina kena tampar, betul ke?" soal Aina ingin thu. ketika di melewati ruang kuliah y mnempatkan plajar2 bidang ekonomi, dia terdengar mereka megumpat tentang qistina kena tampar dekat public. Damira megeluh brat. cpt btul crita itu smpai ke telinga org lain padahal bqru 15 minit y lepas.habislah qistina lepas ni. mesti dtng kelas nanti kena pakai topeng sb malu dgn kes tampar tu. perempuan hot kena tmpar smpai terlentang. siapa tak malu kan....
     "betullah tu. oh ya, ada apa Aina cari Ami?" Damira menukar topik perbualan. malas nk bcerita tentang qistina dan heydar.
     " abg Aina nk jumpa..." beritahu Aina.  Damira mgerutkn dahinya. nk jumpa aku? tapi kenapa?
     " kenapa?" bls Damira ingin thu. Aina mgungkit bahu tnda tidk thu.
    " dekt mna?" soal Damira.  tak sbr pula dia nk jumpa budak hensem tu. hehehe...
     " tmpt parking kereta sblh utara. okeylah Ami, jumpa kt hostel ya" Aina trus mmulakn lngkah.
     " Aina tak nk teman Ami ke?" jerit Damira bila gadis itu mula berlari mninggalknnya.tak kn aku nk pergi jumpa dia sorang2.malulah...
     " Abang Aina nk jumpa Ami je bkn Aina. bye!" semkin jauh Aina berlari pergi sambil mlambaikn tngan beberapa kli sblm hlng di sebalik tembok batu. Damira mgeluh berat. dgn lngkh prlhan2 dia ke tmpt y dmksudkn Aina tadi. apa motif dia nk jumpa aku? aku ada buat salh ke ataupun duit y aku bgi tuk pmbedahan tu tak cukup? 100 ribu tu tak cukup ke?klau tak cukup aku boleh mnta lg. klau stkt 100 ribu ringgit malaysia. senang2 je papa bagi. untuk siapa lgi papa nk hbiskn duit klau bkn untuk dia. lagipun khidupan papa di sana cukup mewah.papa salh seorang usahawan y brjaya di united kingdom. duit bnyak2 pun bkn boleh bawa masuk kubur. apa salah kalau mbantu org ya ssh. papa mmg sokong dia bila dia ingin mbantu kluarga Aina.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 Cetite kite
#Episod 10# peace XOXO
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Melilau bola mata Damira mencari abang Aina di sekitar parking kereta yg agak luas dan di penuhi dengan kereta2 pnsyarah dan ada juga milik pelajar. al maklumlah, pelajar sekrang smuanya kaya raya.
Dia dtg dgn kereta ke? tapi kenapa tak nampak dia pun? bisik hti kcil Damira sndirian. peluh mula menitis di dahi. panas pula cuaca hari ini. semalam redup sdikit walaupun sudah jam 2 petang.
Dia mcari di bahagian motosikal pula iaitu y berada bersebelahan dgn tempat ltak kereta. mungkin Dani ada di situ. sangkaannya tepat. mmg Dani ada di situ. kelihatan lelaki itu sedang dbuduk di atas motosikal dan berada di tngah2 panas terik. mmg gilalah si Dani tu. kulit biawak ke sampai boleh btahan dgn cuaca sebegini
     "Assalamualaikum. .." Damira mmberi salam terlebih dahulu..
     " Waalaikummusalam. .." Dani membalsnya. trus dia memusingkan tubuh ke belakang.  akhirnya apa yg dia tunggu telah tiba.
     " Dah lama tunggu tengah2 panas ni?"Sindir Damira.  mmg btul. lelaki ni kulit biawak.  aku nak buka mata besar2 pun x boleh sb cuaca terlalu panas. boleh hitam kulit aku nanti kalau berjemur lama2 tnpa mgunakan sunblock..Dani tersengih.
     " Lama jugak lah. awak betul2 free ke ni? saya tak nak ganggu kelas awak pula." bls Dani.sudh 2 jam dia tunggu di situ gara2 ingin bjumpa dgn Damira.
     " Tadi mmg sibuk skrng ni saya free. so, kenapa dtg cri saya sampai sini?" soal Damira ingin  thu.  kakinya mula melangkah ke tmpat penjalan kaki. tak sanggup bpanas di situ. Dani mgikut dri blakang.
     " Thanks sb tolong family saya." ucap Dani. sebelum ini dia tidak smpt bterima kasih pada gadis itu atas apa yang telah di lakukan pada kelurganya. bapa saudaranya sudah selamat di bedah dan kini beransur pulih. Aina pula sudah kembali ke kolej dan kelurganya tidak tinggal di setinggan lagi. semua itu atas bantuan dari Damira.  gadis itu sungguh baik hati.
     "bukan saya yang tolong tapi papa saya yang tolong. saya cuma perantaraan saja" balas Damira. seronok dia bila dpt thu smuanya bjlan lncar. harap2 mereka bahagia dgn kehidupan baru.
     " Sebenarnya saya dtg sini ada hajat." berithu Dani. Damira mgerutkan dahinya.ada hajat?
     " Hajat apa?"
     " Saya baru dpt gaji pertama saya, so saya nak blanja awak makan. boleh kan? tanda trima kasih saya atas semua bantuan yang awak beri pada family saya." beritahu Dani. Damira tergelak kecil. lucu btul muka lelaki di depannya saat mgajak dia keluar makan bersama.
     " kalau tak sudi tak apa. saya tak paksa" merah padam muka Dani ketika ini. malunya hanya tuhan sahaja y tahu. tak pernah seumur hidupnya dia mgajak seorng gadis keluar bersama. bila Damira berdiam diri lagilah dia rasa terhina. tak mungkin gadis kaya itu ingin keluar makan bersama dgn pekerja kilang sepertinya. terus tubuh di pusing ke belakang dan langkah di atur menuju ke motosikalnya semula. topi keledar di pakai. dia sudah tidak berani memandang muka Damira y brada tidak jauh drinya . sepatutnya dia sedar siapa dia dan siapa Damira.
     "Abang Aina!!"
Dani trus bpling ke arah suara itu. ternyata gadis itu masih tidak ingat nama dia.
     " pukul 8 mlm nanti. saya tunggu awk depan hostel." Jerit Damira dgn senyuman. rasanya dia harus keluar bseronkk.selepas pr pisahkan dia dan  heydar.  dia sudah tidak keluar selepas jam 7.
     "Thanks..." Ucap Dani gembira.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Bersambung. ... LOVE OF XOXO

JOIN KITA OKEY




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...