MUTIARA KATA:

"Jangan memandang ke bawah (untuk mengetahui kekuatan tanah yang dipijak) sebelum memulakan langkah. Hanya mereka yang menetapkan pandangan mereka ke arah horizon yang jauh dihadapan sahaja yang akan menemui jalan sebenar"

You follow me..I follow u back... ADIL KAN!!!!

Translate

Powered By Blogger

Rabu, 12 September 2012

Sedetik Rasa-( Bab 1)

Pada suatu petang yang baru sahaja dituruni hujan, kelihatan pelangi di hujung bukit. Sungguh cantik bila di pandang. Warna-warni yang selalu m'berikan ketenangan di jiwa. Sofia melabuhkan punggung di pangkin depan rumah papan yang berada di tengah-tengah sawah. Di situlah tempat dia lahir dan di besarkan hingga sekarang. Banyak kenangan yang dia tidak dapat dilupakam bila melihat persekitaran rumah papan yang agak usang itu. Rindu sungguh dia pada zaman kanak-kanak yang dikatakan zaman paling seronok dalam hidup seseorang. Dia berpaling pula pada bawah rumah papan  dan di situlah tempat dia bermain masak-masak dengan anak-anak jiran. Dia mengeluh seketika bila mengingatkan tentang kanak-kanak sepermainan dengannya dulu. Semuanya sudah tidak diketemuinya sejak tamat tingkatan 5. Dia mula berhijrah ke Kuala Lumpur selepas tingkatan 5 kerana melanjutkan pelajaran di salah sebuah IPT di situ dan sebaik sahaja tamat belajar dia terus di terima kerja di salah sebuah syarikat yang agak besar. Memang rezekinya kerana sebaik sahaja tamat pengajian peringkat ijazah, dia terus memperolehi kerja yang bagus dan gajinya agak lumayan. Hanya hujung-hujung minggu sahaja dia boleh balik ke kampung untuk menjenguk orang tuanya serta adik beradik yang lain.Kesibukan m'bataskan aktiviti luarnya. Sunyi keadaan rumah itu kerana adik pertama dan adik keduanya sudah berumah tangga dan tinggal adik lelaki bongsunya sahaja. Itupun selalu tiada di rumah, apatah lagi waktu-waktu petang begini. Pasti di padang bola.

"Mama..."

Kedengaran satu suara kecil memanggilnya. Dia tersentak dari lamunan dan terus berpaling ke arah itu. Kelihatan anak kecil yang berusia 5 tahun berlari ke arah pangkin lalu melabuhkan punggung di sebelahnya.

"Mama buat apa dekat sini?" Soal anak kecil yang berambut perang dan bermata coklat itu, saling tidak tumpah seperti ayahnya. Sofia mengusap lembut rambut panjang anaknya. Itulah hasil dari perkhawinannya dengan seorang jejaka pilihan hati. Namun semuanya musnah saat rumah tangganya bergoyang dengan kencang dan tiada siapa mampu menahannya dari terus bergoyang dan akhirnya berkecai begitu sahaja. Ketika itu usia anak kecil di sebelahnya baru 3 tahun. Pasti perit kerana m'besar tanpa kasih sayang seorang bapa, namun dia tetap akan memainkan peranan sebagai ibu dan bapa sekali gus. Sudah 2 tahun dia tidak ambil tahu tentang bekas suaminya itu.

"Mama ambil angin sayang. Opah dengan tok wan mana?" Soal Sofia pada anaknya. Sejak pagi tadi lagi dia tidak nampak kedua orang tuanya itu. Amani hanya mengelengkan kepala tandan tidak tahu.

"Dah nak senja ni, dah mandi ke belum?" Soal Sofia lagi.

"Tak naklah mama, air telaga tok wan sejuk."Ngadu Amani. Masih terasa kesejukan air telaga di rumah datuk dan neneknya itu ketika mandi pagi tadi. Mengigil seluruh tubuhnya hingga terpacak semua bulu romanya.Sofia tergelak kecil.Memang tidak dinafikan yang air telaga di rumahnya itu memang sejuk tahap beku apatah lagi bila waktu-waktu pagi.Namun waktu petang-petang begitu, airnya tidaklah sesejuk waktu pagi. Dulu masa kecil, dia liat juga untuk mandi hingga ibunya kejar sekeliling rumah kerana m'suruhnya pergi mandi. Dia memang rindukan saat-saat itu.

"Amani nampak tak kerbau di sana tu?" Sofia terus tunjuk ke arah kerbau yang berada di petak sawah tidak jauh dari situ.Kelihatan juga tuan kerbau tersebut di situ. Amani mengganguk sahaja.

"Kalau Amani tak mandi, maknanya Amani dengan kerbau tak ada beza sebab kerbau tak mandi macam Amani."Sambung Sofia lagi sambil tersenyum manis. 

"Amani tak nak jadi kerbau, Amani nak pergi mandilah"Amani terus turun dari pangkin lalu berlari masuk ke dalam rumah dengan lajunya.Takut betul anak kecil itu bila di samakan dengan kerbau.

"Amani, jangan lupa sidai tuala lepas guna!!!"Jerit Sofia kuat dari halaman rumah. Dia tahu sangat perangai anaknya yang memang suka sepahkan tuala selepas guna. Kadang-kadang habis tualanya di basahkan sekali ketika mandi.Dia masih tetap di pangkin itu dan kelihatan dua orang manusia yang dalam lingkungan 50- berjalan mendekatinya.

"Duduk termenung buat apa, baik kamu bakar sampah depan batang hidung kamu ni"Tegur mak. Ayah pula terus malabuhkan punggung di sebelahnya dan cangkul yang di bawa terus di sandar pada pokok rambutan bersebelahan dengan pangkin.Mak terus mengumpul daun-daun kering untuk di bakar. Semak pula matanya bila melihat daun-daun kering itu bertaburan di halaman rumahnya.Sofia teus mengambil tempat di sebelah maknya yang sedang mencangkung. Daun-daun kering dikumpul satu tempat supaya senang untuk di bakar.

"Fia, mak nak cakap sikit ni, boleh tak?"Beritahu mak serius. Sofia mula dapat mengagak apa yang akan diberitahu maknya nanti. Pasti soal jodohnya.Sofia hanya berdiam diri tanpa jawapan antara boleh atau tidak untuk maknya bertanya. Lagipun, jika dia kata tidak boleh, maknya pasti akan cakap juga. Siapa tidak kenal maknya yang mulut banyak itu.

"Mak dah sepakat nak jodohkan kamu dengan si Salleh, anak tok penghulu kita. Budak tu baik Fia, hormat orang tua, kerja pun bagus"Puji mak melambung. Sofia tersengeh sendirian bila maknya ingin jodohkan dia dengan anak tok penghulu yang selalu kacaunya ketika kecil.Dia memang tidak pernah sukakan lelaki itu sejak dari dulu lagi. Baginya, Salleh bukan lelaki yang setia pada satu cinta. buktinya, lelaki itu sudah 2 kali bercerai.

"Yang kamu sengeh sorang-sorang ni kenapa Fia?" Soal mak lagi.

"Alah mak, setakat kerja dekat bank apalah sangat. Fia ni executive mak. Gaji Fia pun dah cukup untuk hidup. Entah-entah dia cuma kerani je dekat bank tu. Belagak je lebih"Duga Sofia. Semua oran kampung tahu yang Salleh kerja di bank, tetapi tiada siapa yang tahu jawatan yang di sandang lelaki itu. Lagipun Salleh selalu mengelak bila ada orang bertanya soal itu. Nampak sangat macam ada rahsia yang di simpan Salleh selama ini.Selama ini pun, Salleh hidup mewah dengan harta keluarga dan bukanya dari pendapatan kerja di bank.

"Gaji tak penting Fia, mak cuma nak kamu bahagia. Lagipun dah 2 tahun kamu janda. Tak ada rasa nak khawin lagi ke? Hidup berjanda ni banyak berlaku fitnah."Pujuk mak lagi. Sofia mengelangkan kepalanya. Dia bukan tidak mahu berkhawin, tetapi buat masa sekarang dia masih lagi tidak bersedia kerana hatinya sudah serik untuk menyintai. Begitu susah untuk melupakan perbuatan bekas suami yang banyak memyebabkan air matanya begitu lemah untuk terus bergantung di mata. Terlalu banyak kenangan yang tidak boleh dilupakan apatah lagi bila menatap wajah Amani. Anak kecil itu memang iras dengan papanya.

"Fia tak sedia lagilah mak. Fia seronok hidup macam sekarang ini. Fia bebas nak buat apa pun. Lagipun matlamat Fia sekarang adalah untuk besarkan Amani."Beritahu Sofia.Mancis di tangannya teus di gesel lalu mengeluarkan api dan terus dia membakar daun-daun kering itu. Ayah di pangkin masih dengan rokok daun yang di gulung sendiri. Di tengah-tengahnya dimasukan tembakau.

"Kamu tak sedia, tapi Amani dah sedia nak dapat kasih sayang dari seorang ayah. Lagipun si Salleh tu dah lama sukakan kamu. Lepas kamu khawin dengan Razif dulu, dia kecewa sangat sampai bawa diri ke luar kota.Bagilah peluang dekat Salleh Fia"Minta mak lagi.

"Sofia masuk dulu ya mak. Amani entah buat apa agaknya"Sofia terus bangun dari mencangkung dan terus berlalu pergi begitu sahaja. Malas utnuk melayan maknya ketika itu.

"Itulah awak, budak tu tak nak jangan di paksa"Sampuk ayah tiba-tiba. Mak hanya berdiam diri dan meneruskan kerja.

*****************************************************************

Sudah dua hari Sofia tinggal di rumah ibu bapanya dan kini sudah waktunya dia balik ke Kuala Lumpur.Dia bertolak lebih awal dari kampung kerana tidak mahu terlibat dalam kesesekan lalu lintas. Perjalanan dari Ipoh ke Kuala Lumpur tidaklah sejauh mana dan tepat jam 3 petang dia sudah sampai di Kuala Lumpur. Sesekali dia memandang seklilas pada Amani yang sedang lena tidur di kerusi kereta bersebelahan dengan pemandu. Nyenyak sungguh anak kecil itu tidur. Mungkin tidak sampai 15 mini lagi, dia akan tiba di rumahnya jika tidak berlaku kesesakan.Tiba-tiba tekaknya dahaja dan dia perlukan sesuatu untuk di minun.Dia terus membelok kereta proton wajanya ke arah salah sebuah kedai runcit berdekatan dengan kawasan perumahannya. Selepas bercerai dengan bekas suaminya dulu, dia terus berpinda ke situ dengan harapan lelaki itu tidak akan mencarinya lagi.Sebaik sahaja kereta berhenti di tepi jalan, Amani terus tersedar dari lena.

"Dah sampai ke mama?"Soal Amani mamai sambil mengosok-gosok mata beberapa kali.

"Belum sayang, mama nak beli air kejap. Amani nak apa-apa tak"Soal Sofia sebelum keluar.

"Amani nak air milo"Minta Amani. Sofai sudah tahu pasti anaknya akan meminta air itu kerana minuman itulah minuman kegemaran Amani.

"Kunci kereta"Arah Sofia sebelum pintu kereta di tutup. Dia takut jika berlaku kecurian kereta. Takut juga dia meninggalkan anaknya sendirian.Nasib baik Amani tahu mengunci kereta dari dalam.Dia terus melangkah masuk ke dalam kedai runcit  dan terus menuju ke peti ais. Air kotak berperisa milo dan mineral botol kecil di capainya dan terus m'buat p'bayaran.Dia tergaman seketika sebaik sahaja keluar dari kedai tersebut, Pintu kereta di sebelah Amani terbukan begitu sahaja. Terlepas air yang baru dibelinya tadi ke tanah dan dia terus ke arah kereta. Liar matanya mencari Amani di dalam dan di luar kereta. Hanya tuhan sahaja yang tahu perasaannya ketika itu. Hampir meletup jantungnya bila meliaht anaknya tiada di dalam kereta.Matanya terhenti pada satu sudut tepi kedai.Anak kecil yang berbaju hijau muda itu amat dikenalinya. Kelihatan seorang lelaki bersamanya. Pantas kakinya di atur menuju ke situ.

"Amani" Panggil Sofai keras. Amani terus berpaling ke belakang. Tergaman Sofia melihat lelaki yang bersama dengan anaknya itu.Lelaki itu terus bangun dari bercangkung di depan Amani.Pantas juga Sofia menarik tangan anaknya supaya duduk di belakangnya

"Buat apa kau datang sini?" Soal Sofia marah. Tidak sangka hari ini dia akan bertembung dengan bekas suaminya yang sudah lama tidak ditemuinya.

"Fia, kenapa buat abang macam ini? Abang masih sayangkan Fia, sayangkan anak kita"Pujuk Razif dengan harapan masih ada sinar kemaafan di hati wanita itu untuknya.

"Amani tunggu mama dalam kereta"Arah Sofia pada anaknya. Amani terus berlari ke arah kereta dan masuk ke dalamnya.

"Kau tanya aku kenapa aku buat kau macam ini? Sepatutnya aku yang tanya kau kenapa kau buat macam tu?Tak cukup lagi ke kau siksa hati aku selama ini dan hari ini kau berani muncul depan aku lagi."Marah Sofia agak kuat. Darahnya pasti naik bila bercakap dengan lelaki itu.

"Fia, abang masih sayangkan Fia"Rayu Razif.Sofia tergelak kecil.

"Apa? Sayang? Kalau betul kau sayangkan aku dan Amani. Kau tak akan buat benda terkutuk tu.Kau tak akan buat hati aku sakit."Marah Sofia lagi. Dia sudah mula ingin melangkah pergi, namun tangannya di capai Razif dari belakang.Cepat-cepat Sofia menyentak tangannya supaya di lepaskan.

"Jangan sentuh akulah gila!!! Aku jijik dengan kau!!!" Jerit Sofia.Serta merta Razif melepaskan tangan Sofia.

"2 tahun abang cari Fia dengan Amani dan sekarang ini baru abang boleh tengok wajah anak abang sendiri. Fia tolong maafkan abang" Minta Razif separuh merayu. Dia terus melutut di depan Sofia dan m'buang semua ego dan maruahnya demi memiliki wanita itu kembali. Dia menyesal dengan perbuatannya dulu kerana telah menduakan wanita itu.

"Kau melutut di depan aku sekalipun, aku tak akan maafkan kau sampai mati. Kau ingat tu"Sofia m'beri amaran sebelum melangkah ke keretanya lalu masuk ke dalamnya meninggalkan Razif begitu sahaja.Dia terus memecut laju keretanya pergi dari situ.

"Mama..."Panggil Amani lembut bila melihat wajah mamanya begitu bengis.

"Kenapa Amani tak dengar cakap mama?Kan mama dah cakap jangan keluar dari kereta masa mama tak ada. Kenapa degil sangat?" Marah Sofia tiba-tiba menyebakan anak kecil itu menangis. Dia tahu anaknya memang tidak biasa di marahi dan jika sekali kena marah, pasti akan menangis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JOIN KITA OKEY





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...